Workshop drama 1
Idag den 17/10-16 hade vi workshop med Gunilla Fihn, dagens lektion handlade om dramapedagogik. Hon började med en föreläsning om vad drama är för något och att drama kan uppfattas på olika sätt. Hur kan jag arbeta med drama i förskolan? Det var en tanke som dök upp hos mig under föreläsningens gång. Vi avslutade dagen med att bli indelade i små grupper där vi valde ut en bok som vi skulle granska och arbeta utifrån. Vi skulle välja ett tema som man kunde koppla till boken. Vad tycker vi boken handlar om? Vår bok hette Alla djuren. Den handlade om många olika fantasi djur som såg olika ut. Min grupp kom fram till ett tema om "Lika, unika". Alla ser olika ut och har olika egensakper, alla är unika.
Vad är drama?
Fihn [1] tog upp att ordet drama kommer ifrån antikens grekiska och betyder att åskådliggöra genom handling. Att man visar i en handling varför man exemeplvis är ledsen och vad anledningen till det är. Man gör så något blir synligt. Drama kan man stöta på i många olika situationer. Inom teater, då det kallas för pjäs. Man kan stöta på drama i sin vardag, det kan bli drama om jag krockar med min bil eller missar bussen. Det blir då en omvävlande händelse. I pedagogiken kan man dessutom stöta på drama. Exempelvis genom rollspel, åskådliggöra någonting eller genom gestaltning. Oavsett vilken drama man stöter på så väcker det känslor på olika sätt.
Varför drama i förskolan?
I Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2016, s. 10) redogörs för att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar att förmedla upplevelser, erfarenheter och tankar i olika uttrycksformer som drama och dans. När barnen leker rollekar i förskolan använder de främst sina upplevelser och erfarenheter som de har varit med om. De kan växla mellan fantasi och verklighet, precis som det kan ske i en drama pjäs. Jag har använt mig av drama rätt mycket i verksamheten på förskolan. Då har jag först läst en saga upprepande gånger så de nästan kan den utantill. Sedan har jag gestaltat sagan med hjälp av andra pedagoger och rekvesita. Sagan om Guldlock och de tre björnarna har varit populär. Då har vi även fått in matematik, som liten, mellan och stor. Efteråt har barnen fått gestalta sagan för varandra. Genom detta utvecklar barnen att förmedela så som de uppfattar sagan, med hjälp av både erfarenheter och tankar. Barnen ökar dessutom sitt ordförråd och övar på språket. Drama är också viktigt i förskolan för att det kan hjälpa de lite tystare barnen att ta plats när de gestaltar något i grupp. De lär sig och kan få styrka av varandra.

Reflektion
Under lektionen fick jag en annan bild i huvudet om vad drama är och kan vara för någonting. Jag fick lite nya kunskaper om hur jag kan arbeta med drama i verksamheten. Pedagogerna kan gestalta det mesta i förskolan, har det varit någon speciell konflikt kan de visa upp en litet rollspel för barnen om just det. Om pedagogerna vill att barnen ska lära sig något nytt kan de ha en liten pjäs om det, eller om de var med om någon händelse i skogen kan de visa upp något om det "Drama i vardagen". Det kan få barnen att tänka till när de får se det ur en annan synvinkel. Miljön är viktigt när det kommer till drama i förskolan. Man kan växla mellan tid, rum, roll och handling hela tiden. Det gör att det blir mer spännande för barnen och de hinner aldrig tröttna. Ingen föreställning blir den andra lik. En bra och givande lektion som jag kommer bära med mig.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2016). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442