VFU- tredje veckan del 2
I början av veckan skapade jag en "påklädnings vägg". Barnen hade frågat varje dag vad de ska ha på sig, det blir tjatigt både för barnen och för oss pedagoger att få säga 20 gånger vad de ska ha på sig. Så jag ville hitta en lösning till detta. Jag skrev ut bilder på olika klädesplass som man använder sig av i förskolan, samt vilket väder det är ute just idag. I Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2016, s. 10) redogörs för att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för bilder, samt sin förmåga att tolka och samtala om dessa. Mitt syfte med bilderna var att barnen själva skulle kunna se vad de ska ha på sig, plus att barnen ska se i vilken ordning man ska ta på sig kläderna. Det är många barn som börjar med jackan och vantarna, då är det lite klurigt att sedan få på sig termobyxorna och skorna. Genom bilderna kan barnen samtala med varandra om kläderna och vädret och se tydligt vad de behöver ha på sig för varje dag.


Redan samma eftermiddag var det en stor skillnad, barnen gick till väggen efter toaletten och kollade vad de skulle ha på sig. Det var inte ett enda barn som frågade på hela veckan sen vad de skulle ha på sig. Det blev många intressanta samtal mellan barnen bland bilderna. Ett tips till er som har samma "problem" med påklädningen på förskolan. Detta gjorde jag till barnen 3-6 år, men jag tror det definitiv skulle funka med de yngre barnen med, bilder gör allt tydligt.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2016). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442