VFU- Fältdagar/Uppföljning
Igår och idag var jag på ännu två fältdagar på min VFU plats. Jag skulle följa upp och observera om barnen har visat mer intresse för mitt didaktiska material. Jag anser att barnen fortfarande visar ett intresse för Snacks hus, de pratade lite om det och de andra barnen som inte hade varit med visade ett stort intresse. Pedagogerna bestämde att de andra grupperna också skulle få bygga ett hus till något av djuren i Kungaskogen. I Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2016, s. 10) redogörs för att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att skapa, konstruera och bygga med hjälp av olika tekniker, redskap och material. Efteråt har de tänkt att följa upp mitt didaktiska material med att gå hem till barnen en och en för att se hur de bor. Även människor kan bo olika, inte enbart djuren. De ska kolla på utsidan och prata om vart de bor, hur de bor och att barnen ska få se olika boende stilar som hus och lägenheter. De ska dessutom prata om vilken siffra de bor på och hur man kan gå för att komma till deras hur för att fortsätta arbeta med matematiken.

Reflektion
Jag anser att det är otroligt roligt att barnen pratar om huset och det vi har gjort tillsammans, och att det har smittat av sig till de andra. Det är också roligt att pedagogerna vill gå vidare med att bygga ett hus med de andra grupperna och följa upp med att gå hem till barnen för att se skillnader. Det skulle vara roligt att vara med på uppföljningen men det går tyvärr inte då jag ska tillbaka till skolan. Jag är nöjd med mitt didaktiska material och det har varit otroligt roligt att göra allt i olika steg. Det tar längre tid än vad man tror när allt ska tillverkas och torka. Det var dessutom kul att jag kunde koppla till sopstationen och till att göra en saga.
Jag tycker det var lite konstigt att fältdagarna ligger direkt efter själva VFU-perioden. Jag var där i fredags och sen skulle jag tillbaka igen på måndagen för att se hur mycket barnen hade pratat om det. Det har endast gått en helg och då är de lediga. Det skulle vara roligare och bättre att komma tillbaka efter en eller två veckor för att följa upp då. Då skulle jag kunnat höra med pedagogerna om de hade pratat om huset och även samtala lite mer med barnen kring det. Nu visste pedagogerna inte mera än vad jag visste. Lite dålig planering av skolan tyvärr.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2016). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442