Estetiska lärprocesser
- Utifrån estetiska lärprocesser planera, använda, utvärdera och dokumentera och kritiskt granska ett eget tillverkat didaktiskt material med fokus på barns lärande.
- Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
Andersson [1] tog upp på sin föreläsning att barn behöver ett tydligt sammanhang och en röd tråd för att de lättare ska kunna förstå innebörden och lära sig lättare. Han tog upp ett exempel om pinnar. Om barnen själva får hämta pinnar i skogen så använder de sina sinnen. Pinnarna kan se olika ut, kännas olika och lukta på olika sätt. Man kan sedan ta med pinnarna till sin förskola och bygga olika former med pinnarna. Sedan kan man gå vidare med att fråga barnen vem som bor i din form. Är det en spindel kan man knyta dit lite tråd och sedan sjunga imse vimse spindel och prata om vad spindlarna äter osv. På så sätt får barnen en tydlig röd tråd och ett bra sammanhang. Jag anser att det är ett bra och roligt arbetssätt att arbeta med en röd tråd och komma med nya idéer och utgå från barnen intressen.
Genom att arbeta med estetik i verksamheten med barnen utvecklas exempelvis deras språkutveckling. Med att för tydlig göra språket praktiskt med rörelser till olika sånger och att använda sig av bilder snappar barnen upp ord fortare och de får en djupare förståelse anser jag.